Week 2

21 september 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hierbij de tweede blog over mijn stageperiode in Auckland, Nieuw Zeeland. Ik begin steeds beter te wennen aan het leven hier en de collega's op het werk zijn allemaal ook erg aardig en hebben me hier snel thuis laten voelen. Daarnaast organiseert het bedrijf af en toe een uitje en vorige week woensdag gingen we na het werk bowlen. Op de een of andere manier ben ik daar aan de andere kant van de wereld een stuk beter in, want ik haalde met 150 punten mijn beste score ooit. Dit was helaas net niet goed genoeg aangezien er nog iemand anders was die met 152 punten het nog net iets beter deed...

Het bedrijf waar ik stageloop, Rocklabs, is een bedrijf dat vooral focust op het maken van machines die gesteentes verpulveren zodat deze geannaliseerd kunnen worden. Hiervoor hebben ze een aantal standaard machines, die handmatig gevult en geleegd moeten worden, maar ze maken ook systemen rondom deze machines die automatisch de gesteentes in en uitladen. Als 'Engineering Intern' ben ik de eerste weken vooral op de werkplaats bezig geweest met het in elkaar zetten van een aantal van de standaard machines, zodat ik deze heb kunnen leren kennen. Ook ben ik op de werkvloer bloodgesteld aan het gehele process dat hieromheen komt kijken, vanaf het ontvangen van onderdelen, kwaliteitsinspectie en opslag daarvan en vervolgens dus in de montage, zowel mechanisch als electrisch. Het bedrijf is van plan een aantal van de standaard machines gedeeltelijk te gaan herontwerpen om kosten te besparen en de komende weken zal ik hierbij gaan helpen.

Verder begint het weer steeds beter te worden, waardoor het aangenamer wordt om in de weekenden de omgeving te verkennen. Afgelopen weekend ben ik op zaterdag naar Rangitoto Island geweest, een vulkanisch eiland op 25 minuten varen ten oosten van Auckland. Rangitoto is de grootste en meest recente vulkaan in the regio van Auckland en is ongeveer 600 jaar geleden uitgebarsten. Dit is te zien aan het eiland, die nog steeds is bedekt in vulkanisch gesteente. Vanaf de steiger van de veerboot was het ongeveer een uurtje lopen naar de top van de vulkaan, waarvan het uitzicht over Auckland erg mooi is. Ook de krater van de vulkaan is erg indrukwekkend en daarnaast is het mogelijk om op het eiland door een van de lava buizen van de vulkaan te lopen, die ongeveer 50 meter land is, wat best een speciale ervaring is. Ook viel het op dat er af en toe rook eigenlijk vanuit het niets uit de grond kwam rondom de vulkaan, wat best een gaaf gezicht is.

DSC_1112 DSC_1063 DSC_1068 DSC_1081 DSC_1087 DSC_1097 DSC_1100 DSC_1106 DSC_1124

Op de zondag daarna ben ik naar de Waitakere Ranges, ongeveer een uurtje ten westen van Auckland, geweest. De rit hiernaartoe was al erg mooi, door de bossen in een gebergte op een weg met veel slingerbochten, heuvels op en heuvels af en met af en toe prachtige uitzichten. Daarna heb ik eerst het KiteKite pad bewandelt langs de KiteKite Falls, een waterval van zo'n 40 meter hoog midden in de bossen in het gebergte. De paden hiernaartoe waren goed te bewandelen, maar toen ik vervolgens de waterval ook van boven wou zien moest ik een aantal modderige paden beklimmen, wat bovenop de waterval wel een mooi uitzicht opleverde. Na het pad terug te volgen ben ik naar het strand van Piha geweest aan de westkust van Nieuw Zeeland, wat vlakbij de KiteKite Falls ligt en waar Lion Rock in het midden van het strand een iconisch gezicht is. Na deze beklommen te hebben was er nog wat tijd over en heb ik nog het Fairy Falls pad beklommen langs de Fairy Falls. De omgeving rond deze waterval is erg mooi en doet af en toe bijna sprookjesachtig aan en van hier was ook de skyline van Auckland in de verte weer te zien.

IMG_20170917_122743 IMG_20170917_123334 DSC_1143 DSC_1154 DSC_1165 DSC_1177 DSC_1126 DSC_1191 DSC_1192 DSC_1194 DSC_1195 DSC_1199 DSC_1201 DSC_1227 DSC_1228 DSC_1238 DSC_1243 DSC_1248 DSC_1260 DSC_1271 DSC_1274

Met het mooiere weer dat eraan zit te komen zal ik binnenkort proberen plannen te maken om in de weekenden de omgeving wat verder van Auckland af te verkennen en via deze blog ik zal jullie hier weer verslag van proberen uit te brengen.

1. Inge de Vries:
    22 september 2017
    De foto's zijn inderdaad sprookjesachtig mooi. Echt een belevenis!
  2. Opa en oma.:
    24 september 2017
    Geweldig wat een mooi land en prachtige foto's. We kijken uit naar het vervolge
  3. Ingrid:
    24 september 2017
    Ziet er geweldig uit! Mooi dat je het zo naar je zin hebt.
  4. John:
    24 september 2017
    Machtig mooi Franck! Super om te zien en horen wat je bezig houdt daar aan de andere kant van de wereld. Veel succes met het vervolg kerel!